Se contrazice Dumnezeu cu știința?

Andrei Brașoveanu       iunie 9, 2020       2681

Mulți scriitori atei contemporani susțin că știința e incompatibilă cu ideea unui Dumnezeu creator și, implicit, cu credința creștină. E logic să te întrebi dacă e o afirmație validă. 

Nu știu dacă ești familiarizat cu principiile epistemologiei (studiul procesului și mijloacelor de cunoaștere), însă permite-mi să încep prin a enunța unul din aceste principii, și anume ‘legea cauzalității‘. Definită corect (și simplu) aceasta afirmă că pentru orice efect există o cauză. Ea nu afirmă că orice lucru care există are o cauză, ci că orice efect este determinat de o cauză antecedentă. 

Concepția creștină despre Dumnezeu este că El este cauza primară (the uncaused cause) și că tot ceea ce putem observa, fie empiric, fie prin intermediul științei, este efectul acestei cauze primare. Evident, în interiorul oricărui sistem există elemente și forțe intermediare. Cu toate acestea, dacă pornim de la studierea elementelor palpabile mergând înspre sursă, vom ajunge să observăm că, pentru ca orice lucru să existe ceva trebuie mai întâi să fie ‘self-existent’, adică existent prin sine însuși. Teologic, termenul se numește ‘aseitatea’ Lui Dumnezeu, dar despre asta și despre cum este el susținut de Scriptură, poate într-un alt articol.

Știința, care se bazează pe legea cauzalității, observă lucruri pe care noi nu le putem observa cu ochiul liber, lucruri care pot influența (direct sau indirect) rezultatul final al unui proces, dar știința e limitată în ce privește cunoașterea (în special în sfera filosofiei, artei, moralității, etc.), fiind incapabilă să ofere răspunsuri la multe întrebări esențiale, cum ar fi “de ce există ceva în loc de nimic?” și “cum poate haosul să creeze ordine?”.

Albert Einstein spunea “Cel mai de neînțeles lucru cu privire la univers, e că poate fi înțeles”1. La rândul său, Charles Darwin își exprima îngrijorarea cu privire la fiabilitatea propriilor argumente naturaliste spunând într-o scrisoare adresată unui prieten: “Pentru mine, înfiorătoarea îndoială se ridică atunci când mă gândesc dacă convingerile din mintea omului, care s-a dezvoltat în urma minții animalelor inferioare, au vreo valoare sau sunt vrednice de încredere2

Două idei convergente din gura unor oameni cu filozofii de viață diferite. Cred că putem afirma că știința nu poate exista (prin definiție) fără o minte/rațiune perfect ordonată, care să analizeze structurile unei lumi perfect ordonate

Așadar, știința nu poate dovedi inexistența Lui Dumnezeu pentru că e limitată în cunoaștere. Știința observă, iar o afirmație ateistă absolută cere o dovadă a absenței Lui, iar aceasta nu există. Mai mult, o înțelegere pur ateistă asupra științei nu este posibilă fără a încălca principiul cauzalității, care stă la baza descoperirilor științifice.

Privind, astfel, la rolul științei și la concepția creștină despre Dumnezeu, vedem cum cele două “elemente” aduse în discuție nu pot fi catalogate ca incompatibile. Știința nu se contrazice cu Dumnezeu, după cum mecanica auto nu se contrazice cu Henry Ford3.

Ai putea atunci să afirmi că oamenii de știință sunt împotriva Lui Dumnezeu? Deși sunt mulți cercetători atei care neagă existența Creatorului. niciodată în istorie nu a existat un consens al oamenilor de știință (ca întreg grup intelectual) care să afirme așa ceva. Dimpotrivă, există un număr foarte mare de teiști (majoritatea fiind chiar creștini) ale căror descoperiri se bazau pe încrederea lor neclintită într-un Dumnezeu care a creat o lume complexă, guvernată de anumite legi bine ordonate care trebuiau descoperite. Printre aceștia se numără Galileo, Johannes Kepler, Francis Bacon, Blaise Pascal, Robert Boyle, Isaac Newton, William Herschel, Michael Faraday, Samuel F.B. Morse, Louis Pasteur.

Privind în istorie, la dezvoltarea cunoașterii științifice, putem afirma cu încredere, alături de Alfred Whitehead (matematician și filozof britanic), că știința este chiar o moștenire iudeo-creștină4.

Sursa:

  1. Albert Einstein – Franklin Institute Journal March 1936 – Physics and Reality
  2. Charles Darwin – Letter to William Graham, 3 July 1881
  3. Frank Turek – Stealing from God: Why Atheists Need God to Make Their Case
  4. Alfred North Whitehead – Science and the Modern World

Distribuie

Până acum nu am luat în considerare prea mult aspectul spiritual al vieții mele și am interacționat mai mult sporadic cu a fi creștin în sensul practic al cuvântului, dincolo de o etichetă sau tradiție. Însă acum vreau să îl urmez pe Isus și să fiu un creștin autentic. Ce ar trebui să fac?

Dacă aceste cuvinte te reprezintă, lasă-ne un mesaj și noi te vom contacta cât de curând posibil.